Port Energy Management Dashboard

dashPORT

Electricity consumption at cargo handling terminals is not only high, but also varies greatly depending on the operation. Due to different consumption durations and intensities, it is difficult to estimate consumption, making it difficult for companies to make forecasts.

The dashPort project is helping to remedy this situation. dashPort uses IoT technology to measure the electricity consumed by different consumers in real time and thus implement energy consumption monitoring.

With around 500 digital, remotely readable electricity meters already in place, this creates as accurate a picture of the situation as possible, so that the partner companies can be well informed about consumption.

Funded by the BMVI’s IHATEC funding programme for innovative port technologies

Start of the project: December 2019

Estimated end: December 2022

In a nutshell

With the help of energy consumption monitoring, the dashPort project aims to promote a more conscious use of energy-intensive consumers and the saving of avoidable energy consumers.

Goal of the project

The aim of dashPORT is to make more conscious use of energy-intensive consumers and to save avoidable energy consumption. In addition, dashPORT will predict electricity consumption and consumption peaks resulting from the knowledge of upcoming ship arrivals and the associated transhipment activities.

Subject of the project
Cooperation partner
Weitere Informationen

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Port Energy Management Dashboard

dashPORT

Der Stromverbrauch auf Umschlagterminals ist nicht nur hoch, sondern variiert auch betriebsbedingt stark. Durch unterschiedliche Verbrauchsdauern und -intensitäten kann der bevorstehende Stromverbrauch schlecht vorhergesagt werden, sodass Unternehmen die Erstellung von Prognosen schwerfällt.

Mit dem Projekt dashPort wird hier Abhilfe geschafft. Um in Echtzeit den verbrauchten Strom unterschiedlicher Verbraucher zu messen und dies in einem Energieverbrauchsmonitoring darzustellen, bedient sich dashPort der IoT-Technologie.

Mit bereits rund 500 digitalen, fern auslesbaren Stromzählern, wird so ein möglichst genaues Lagebild über den verbrauchten Strom erzeugt, der die Partnerunternehmen entsprechend informiert.

Durch das Förderprogramm IHATEC für Innovative Hafentechnologien des BMVI gefördert

Anfang des Projektes: Dezember 2019

Vorraussichtliches Ende: Dezember 2022

Zusammengefasst

Mithilfe eines Energieverbrauchsmonotorings möchte man im Projekt dashPort einen bewussteren Einsatz von energieintensiven Verbrauchern und die Einsparung von vermeidbaren Energieverbrauchern fördern

Ziel des Projekts

Ziel von dashPORT sind der bewusstere Einsatz von energieintensiven Verbrauchern und die Einsparung von vermeidbaren Energieverbräuchen. Darüber hinaus wird dashPORT Stromverbräuche und Verbrauchsspitzen besser vorhersagen, die sich aus der Erkenntnis anstehender Schiffsankünfte und den damit verbundenen Umschlagtätigkeiten ergeben.

Gegenstand des Projekts
Kooperationspartner
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